2018-02-19

Prima vizită la ANAF

Note: This blog post is in Romanian, because it pertains to ANAF, the Romanian Tax Administration.

Edit Mai 2018: Am aflat că s-a schimbat legea, și nu mai e nevoie de buletin sau de contracte pentru ANAF. În schimb, formularul 220 completat anul acesta nu e valabil; trebuie în schimb declarația unică 212.

TL; DR: Am dat în chirie recent un apartament. Îmi era frică de birocrație, dar nu a fost așa de rău cum credeam.

Mă așteptasem să fie foarte greu și complicat; și să mă pierd în detalii; dar tot ce trebuia făcut era să prezint pentru fiecare contract următoarele documente:

  • 3 originale ale contractului de închiriere - câte unul pentru mine, chiriaș, și ANAF (și am primit înapoi două)
    • Inițial, nu știam că e nevoie de 3 exemplare originale, dar doamna de la ghișeu a fost amabilă și ne-a lăsat să predăm exemplarul nostru, dar a trebuit să arătăm că avem două copii ale sale ce mi-au rămas.
  • Un formular 220 (Declarație privind venitul estimat/norma de venit) completat în două exemplare; unul pentru mine, unul pentru ANAF
    • Ca persoană fizică (nu PFA), nu trebuie să vă stresați cu opțiunile "normă de venit", "sistem real" sau "cotă forfetară". Ne-a spus o altă doamnă amabilă de la informații acest lucru.
  • Buletin și o copie a sa
Mă bucur că a fost atât de ușor. Mi-am înscris contractul și dorm liniștit. Știu că o să îmi vină acasă deciza de impunere; iar la anul am înțeles că mai trebuie să depun o declarație (200) privind venitul realizat pe acest an (spre deosebire de venitul estimat, pe care l-am declarat acum).

În ciuda review-urilor negative de pe Google Maps la ANAF Cluj-Napoca, eu nu am avut parte de confuzie cu tichetele de ordine de la automatul de la intrare. Totul a mers rapid.

Singura problemă pe care am avut-o a fost că în timp ce îmi procesa contractul, computerul dnei de la ghișeu s-a blocat pentru ~5-10 minute. Dar nu a fost atât de rău. Am auzit de software mai rău (la asigurări de sănătate, de exemplu :))

De asemenea, citisem acest blogpost din 2014, și sunt recunoscător că s-au simplificat multe de atunci: http://cristianpaun.finantare.ro/2014/10/12/de-ce-exista-evaziune-in-romania-cazul-apartamentelor-inchiriate/

În total, toată treaba a durat un pic sub 1 oră, incluzând mersul până la xerox cu contractul. Mă așteptam la mai rău.

Alt lucru ce m-a impresionat recent e că au scăzut impozitele pentru chirii, de la 16% la 10%.

Toată această experiență îmi dă speranțe pentru o viață mai bună în țară. Respect!

Există și un aparat de cafea! :)

No comments:

Post a Comment

Share your insights!